BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, July 22, 2011

Kudis Api


ahad lepas..dah seminggu lebih..mulanya nmpk macam luka kecik ker atas lutut..pastu esok nya keliling dia ada bintik2..so x da la sapu ubat or gamat..selasa plak makin merebak plak..rabu plak menjadi2..sekolah dia x mo terima masuk sebab takut berjangkit..masa tu nmpk teruk sebab nmpk berair dan pedih...nk mandi nangis2..hanie g la tghari rabu tu g spital.cter kene macam ekzos motor..husband yg ckp mcm tu..so doktor pun jenuh nk bg ubat apa..bg sapu cream n antibiotik jer...ubat dia x mo mkn..bg cream jer..hanie dah start cuti rabu lepas smpi la hrni..lepas tu jumaat ptg g taska lama qistina..sumer cikgu2 ckp ni bukan luka ekzos..
ni KAYAP..haaaa.. terkejut la gak..sebab x tau tu kayap..hanie annaunce ler kawan2 craft yg saper2 yg tau berubat kg ..
ada sorang ni dia ckp ada mak cik boleh berubat kat langkap..elok sgt la masa tu ada program JPJ kat langkap 2 hari..meniaga air vitagen ngan dadih..nk elakkan org nmpk kaki qistina hanie pkikan stokin ..
ahad balk dr meniaga terus g tmpt berubat... buka stokin habis luka2 dia tercabut..pedih oo..
lepas tu org tu kunyah putik buah nangka kunyah ngan garam kasar..pastu sembur kat kaki dia..
apa lagi meraung la dia..
pedih tu..
nk berubat mcm tu kene org yg tertentu..janda kawin teruna..

malam tu nmpk kering.. bawa la g sekolah qistina hari rabu n keje dah hr rabu.
ptg tu cikgu2 dia bgtau dia..masih x sembuh lagi..sian kat dia kalo wat aktiviti..
dia suruh g pakar klinik..
sok pagi2 dah kuar umah g tg tualang..sejam dr t.intan..smpi dah pkl 8.40 pgi..org dok ramai dah..klinik tu mmg fames...
mana taknya maun nyer sehari 100 customer,,
klinik NAGOKE ..dok ckp skt apa..yg tunjuk jer..dia dah ckp..oooo ini...awak x yah bgtau saya pun saya dah tau..pastu nmpk dia macam marah sket..dia ckp..kenapa la awak x dtg awal2...

muka dia ada sembab x
hanie ckp x tau..x da kot..kalo ada makna nya kuman tu dah masuk dlm buah pinggang..lagi bahaya..
dia ckp ni KUDIS API..mmg bahaya kalo berjangkit ngan budak2 lain..hanie tny..kenapa boleh jd..dia ckp samada berjangkit dr org atau serangga gigit..
oooo br tau..masa kat trolak mesti dia main2.pastu kene gigit..
lepas tu dia ckp..mula2 jd kecik..dan luka tu jadi 2,2 jd 4, 4 jd 8 dan berganda2 dgn cepat mcm qistina skrg ni..
dpt ubat dia bg sabun mandi,cuci luka warna unggu,sapu cream ,antibiotik ngan tahan sakit..hanie bawa la ratus2..sebab takut byr mahal..rupanya RM65 jer..alahai murah nyer..berbaloi plak tu sebab dpt bykk..patut la org ramai kesitu...

alhamdullilah pksa qistina mkn ubat walaupun dah susah nk makan,pastu sapu kan cream..dah nmpk kering dan tertanggal dah kulit2 dia..tinggal nk bg kan licin jer..
abis la dah cerita nyer...
nnt kalo rajin yg upload gmbr qistina masuk dlm blog..





7 comments:

abazilah said...

hye , singgah jap .
tolong vote saya dekat http://iownthis87.blogspot.com/2011/07/vote-for-abazilah.html
tq :)

Mama_Fatin said...

masih mencari kesempatan nak g klinik nagoke tu.. huhuhu kata org klinik tu elok kalo ada masalah kulit

Hanie(SHMA) said...

alhamdullilah wat 1st time mmg elok..lepas ni saya plak nk g sana..saya alergik sabun..dah pegi 3 kali g pakar t.intan..tp x hilang or kurang

Pinky Hany said...

Salam..ank sy 1thn..dia pon alami sakit kulit..naik bisul bsr dan bernanah..tp hanya 1 biji keluar..bak je 1biji kluar lg yg br..pergi klinik doc ckp kudis api..cuma bg sapu cream polybalmysin..ermmm..ok kjp..bile baik yg lama yg br muncul lg..tp di bah muka shj..sgt kesian..di mata dh 6x..smpaikn bgn tdo berlumuran nanah dek bisul yg tgh msk smpai x
blh buka mata...berubat kampung dh pegi..katanya biji kenan..lps berubat alhamdulillah sembuh 2 mggu..now naik blk..tp 3 bji plak serentak..Ya Allah..buntu dh..sapa2 ada petua hrp blh share...jg blh add fb sy Pinky Hany Aura..kita blh kwn..

Hanie(SHMA) said...

anak hani sekali je kene. sian dia. kene satu merebak merebak

Anonymous said...

salam kak. boleh bagitau specific tak dekat mne klinik nagoke tu? tq

Hanie(SHMA) said...

tg tualang. perak...kalau dari teluk intan ikut kg gajah..ikut ipoh pun boleh