BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday, March 11, 2011

Ransangan Tarbiyyah Anak (0-6 bulan)

Salam..

hanie suka baca blog Asha's Family..
sini hani copy paste tuk mengingatkan diri tuk mengajar anak2 hani..kekadang hani lupa nk mengajar dan didik qistina..ya..penting diri sebab nk menjahit jer..sory yer qistina..dengan nya ada nota rangsanagan ni hope boleh membantu diri ni..

Hadith:
"Mulakan pengenalan kalimah La Ilaha Illa Allah kepada anak-anak kamu"


BAHASA

Sentiasa mengucapkan kalimah “La Ilaha Illa Allah” dengan jelas dan teratur sambil mewujudkan ‘eye to eye contact’ dan memaksimakan sentuhan fizikal.
(Contoh: menyentuh mukanya, membuka tangannya, menggosok atau mengurut badannya selepas mandi.)

Sentiasa bercakap dengan menggunakan bahasa yang betul untuk menunjukkan kasih sayang dan kemesraan.

INTELEK

Memperkenalkan tanda-tanda kekuasaan Allah.
(Contoh: Set anggota – pegang anggotanya yang berkenaan)
Tekankan hanya Allah yang berkuasa memberikan kepadanya anggota itu. Terus baca “La Ilaha Illa Allah”.

Memperkenalkan fungsi anggota yang dikehendaki oleh Allah.
(Contoh: Allah berikan mata untuk melihat tanda kekuasaan Allah. Sekiranya Allah mengambil balik penglihatan kita, tiada siapa boleh mengembalikannya.)

Membawa bersiar-siar sambil bercerita betapa tinggi dan esa kekuasaan Allah, Rabb sekalian alam. Perkenalkan alam sebagai tanda kekuasaan Allah.

Memberikan anak peluang merasa dengan jarinya sifat yang Allah berikan kepada ciptaan-Nya.
(Contoh: panas, sejuk, kasar, licin, rata, bulat, kesat, halus)
Berikan anak rasa dengan lidahnya rasa manis, masin, pahit dan masam. Terangkan ini sebagai tanda kekuasaan-Nya.

JIWA

Solat di samping anak. Mencium dan mendukungnya selepas solat. Membaca Al-Quran dan Al-Ma’thurat di sampingnya.

FIZIKAL

Meletakkan anak dalam keadaan meniarap, sama ada di atas riba kita, atau di atas permukaan lantai yang tidak sejuk, bersih dan rata. Biarkan anak cuba mengangkat kepalanya sendiri dan merayap. Biasakan kedua tangan anak memegang kedua jari telunjuk ibu dan perlahan-lahan ibu mengangkat jarinya sehingga badan anak terangkat, sedikit demi sedikit.

Bagi keseimbangan badannya - biasanya beransur-ansur menimang dan melambungnya dengan penuh berhati-hati. Lakukan semua aktiviti ini dengan mengulang pembacaan kalimah tauhid. Penggunaan nasyid adalah berkesan.




Nota Ummi:

1. Jangan sesekali menggunakan bahasa yang kasar dengan anak-anak. Jika kita biasakan mereka mendengar percakapan yang kasar dari kita, kelak mereka akan terbiasa dan susah nak faham jika kita berlembut sekalipun. Memang la kadang2 karenah anak-anak ni sangat menguji kesabaran, tapi bersabarlah untuk masa depan mereka. Takut nanti mereka turut berkasar dengan orang lain. Ingat jugak, jangan mudah nak angkat tangan dengan anak-anak
§ Ya Allah, berikanlah kami kesabaran dalam mendidik anak-anak kami. Lindungilah lisan-lisan kami dan tangan-tangan kami dari mengasari anak-anak kami.
§ Ummi perasan, jika kami berkasar dengan Anas, dia akan balas balik macam tu jugak. So, adik-adik ku sekalian, jangan berkasar dengan Anas ya. Pesanan untuk Ummi dan Abah jugak. And please, jangan ajar Anas pukul benda yang menyakiti dia……. Better cakap macam ni kat dia, “Anas terhantuk kat kayu. Kayu ni keras, sebab tu Anas sakit. Lain kali hati-hati ya sayang…”

2. Berilah peluang pada anak-anak merasai semua sifat. Jika kita tahu benda itu bahaya bagi dia, lagi la kita kena beritahu dia. Contoh, bila dia nak pegang cerek panas, kita jangan jerit pada dia. Nanti dia terkejut. Jika kita menghalang, perasaan ingin tahu dia semakin mendalam dan risau dia akan mencuba sendiri tanpa pengetahuan kita. Kan lebih membahayakan tu? So, cara yang terbaik ialah, katakan macam ni kat dia, “Sayang, ini cerek panas. Panas sangat sebab air baru masak. Suhu dia boleh melecurkan tangan. Nanti tangan luka, sakit…” Sebaiknya, tuang air panas ke dalam mug tebal dan biar dia rasa panas itu. So that, dia tahu, panas itu menyakitkan dan dia takkan cuba sentuh lagi lepas ni.
§ Masa Achik tolong jaga Anas kat Vistana (masa Ummi kursus) dulu, pernah sehari Achik terlewat masak bubur Anas. So, bila time dia nak makan, bubur masih panas tapi Anas dah merengek2 nak mamam. So, Achik biar Anas rasa panas tu dari bawah bekas makanan dia. So dia tahu bubur tu masih panas dan masih belum boleh dimakan. Dan dia boleh tunggu, Alhamdulillah… Sekarang ni pun, kalau nak makan or minum, dia akan rasa dulu panas atau sejuk – dia akan letak tangan dia bawah gelas or pinggan utnuk rasa.

3. Biarpun kita nampak anak kecil belum mengerti apa-apa, sebenarnya mereka memerhatikan segala gerak geri dan tindak tanduk kita. Jangan terkejut jika satu masa nanti, dia akan tiru perbuatan kita. So, masa ni la kita kena tunjuk kelakuan baik depan dia. Solat dan baca ayat-ayat suci Allah depan dia sangat-sangat meransang dia untuk mencintai Allah sejak dia kecil.
§ Alhamdulillah, sejuk hati kami bila tengok Anas ikut kami solat. Walaupun tak ikut sampai habis, tapi dia dah tahu steps dalam solat. Kadang-kadang dia ambilkan Al-Quran minta Ummi bacakan, Alhamdulillah…

4. Kebanyakan orang tak bagi kita melambung atau menimang anak. Ya, ia boleh menggarkan otak. Bagaimana dengan penggunaan buaian? Kita menimang dan melambung anak bukanlah kerap. Kita cuba buat secara beransur-ansur dan berperingkat-peringkat. Baik untuk keseimbangan badan dia dan juga untuk biasakan dia supaya tidak gayat. Janganlah terlalu kerap dan berturut-turut. Buat perlahan-lahan, beransur-ansur untuk biasakan dia.
§ Ummi cuba jugak menimang dan melambung Anas sikit2 masa baby dulu. Tapi selalu mendapat halangan, hihi… Biasa la kan, orang ni cepat risau. Tapi Ummi buat jugak sendiri2. Perlu diingat, berhati2! Janganla plak anak tu masih lembut lagi, dilambung sampai lepas tangan tu… Tunggu la sampai badan anak keras sikit dan mula dari bawah dulu… Jangan la sampai lepas tangan plak… Ummi pun seriau…


*nota ni amat berguna sgt..thanks sis

0 comments: